Mitt glammiga liv - Från hetsätande preggo till fullfjädrad latt

Foodbox challange: Dag 26/30 - Invägning & chiapudding

Min tredje och näst sista invägning är gjord och vågen visar -1,4 kg sedan förra veckoinvägningen. Med bara några dagar kvar på FoodBox Challange är det gasen i botten som gäller och det slutgiltiga resultatet av denna resan avslöjar jag först när jag vägt in hos PT:n och gjort en ny Kalipermätning, för då vet jag även hur mycket jag gått ner i fettprocent. Det ska bli spännande.

Under denna månaden har jag fått experimentera en del för att få variation på mellanmålen. En av mina mer lyckade experiment är denna chiapudding, recept hittar du under bilden.
 

Lindas Chiapudding

2 msk Chiafrön
1 dl lättmjölk (kokosmjölk är ett väldigt gott alternativ)
60 gram färska jordgubbar
40 gram färsk mango
10 gram granatäpple

Kör mjölk och frukt i en mixer, rör sedan ner chiafröna, häll blandningen i ett glas och låt stå och svälla i kylen ett par timmar. Ju längre det står, desto mer sväller det och får fastare konsistens.
Servera med några skivor färsk frukt :)

Kram Linda

Foodbox challange: Dag 15/30 - Invägning nummer två

Man kan tycka att 30 dagar är en kort period och att det bara är att köra plattan i botten och brassa på. Lite så är det, fast ändå inte.

Nu har jag kommit halvvägs på min Foodbox Challange, men det har verkligen varit 15 intensiva dagar. Utöver att vi ska äta 5 måltider om dagen (varav 2 är Foodbox och 3 är enligt kostschema) och träna aktivt minst 1h per dag så ska vi även dricka 3 liter vatten och sova 8h per natt. Det låter enkelt, men det är lättare sagt än gjort. Förra veckan var jag så slut att jag somnade på bussen när jag var på väg hem från gymmet (och en välförtjänt massage som jag unnat mig efter passet) och vaknade först på väg tillbaka mot stan. Eeh...någon av er har säkerligen lyckats med det och kommer ihåg känslan när man vaknar yr som en höna och väl förstår att man är på väg åt fel håll - "nu är bilkön borta, hmm borde jag inte vara framme snart, va här har jag ju åkt förbi, fast åt andra hållet, NÄÄÄÄEEEE..." Busschauffören var 30 minuter sen och hoppade över att gå igenom bussen innan han vände och lyckades därav även missa mig, men så kan det gå.

Hur trött jag än har varit så har jag skött mig nästintill exemplariskt, förutom en kväll. Jag hade tränat hårt på dagen och ätit en relativt tidig middag, på kvällen var jag var så hungrig att jag vräkte i mig en liten burk kvarg på några sekunder. Tanken är att middagen ska vara mitt sista mål för dagen och jag kände mig som världens syndare efteråt, nästan kriminell. Haha! Men det var det enda snedsteget, så i det stora hela är jag nöjd med veckans insats.

Vid förra invägningen hade jag bara gått ner 0,5 kg och var lite nere över det då jag hoppats på mer. Idag var det dags för veckoinvägning igen och ÄNTLIGEN börjar det hända något! Vågen stod på 75,4 kg, vilket betyder att jag gått ner 2 1/2 kg sedan förra invägningen för en vecka sedan och alltså totalt 3 kg sedan jag började med Foodbox Challange för 15 dagar sedan. Det känns så bra att mitt slit börjar visa resultat, det här var precis vad jag behövde - skam den som ger sig! Vad tror ni vågen står på nästa vecka? ;)

Kram Linda

PS. Bjuder på en selfie och några andra bilder som sammanfattar veckan rätt bra :)


Foodbox challange: Dag 7/30 - Veckoinvägning

Första PT-timmen är avklarad, phu!
Det där med att köra järnet på Cross Trainern kändes på PT-passet vill jag lova, då var det ben och rygg som skulle få sig en omgång. Massor med höga knän blev det, jag glittrar bara jag tänker på det!

I morse vägde jag även in mig för första gången. Tanken är egentligen att vi ska vänta med att väga oss tills dom 30 dagarna har passerat. Jag känner dock att jag vill ha veckoinvägning för att se hur jag ligger till längst vägen, på så sätt ökar mina chanser att kunna påverka slutresultatet känns det som. Nu är första invägningen gjord, eller, den gjordes två gånger om jag ska vara ärlig. Första gången var supertidigt på morgonen, då hade det inte hänt ett skvatt. Sedan en gång till några timmar senare när jag började bli hungrig, då hade jag gått ner 0,5 kg. Med tanke på att jag följer kostschemat till punkt och pricka och tränar hårt (i mina mått mätt i alla fall) så hade jag räknat med mer. Visst, ett halvt kilo är mer än ingenting men jag hade verkligen hoppats på mer så att jag fick känna den där kickstarten. Jag gillar snabba resultat, men jag får bita mig i läppen och ha tålamod. Det kommer.

När jag pratade med PT:n om mina resultat och förväntningar idag och bad om tips på vad mer jag kunde göra. Han förklarade att viktresultat oftast kommer efter 10-14 dagar på tjejer i och med hormoner och annat skoj. Sedan sa han att jag skulle fokusera ännu mer på intervallpass, så att jag glittrar som aldrig förr. Mmmm, så får det bli!



Kost
Frukost: 1 st superknäcke med skagenröra, gurka och körsbärstomat, 40 gram rökt kalkon, 1/4 portion havregrynsgröt med mjölk, jordgubbsskivor och pumpakärnor, ett glas Berocca Performance (Japp, ni har sett den förut och den kommer säkerligen att dyka upp några gånger - älskar den!)
Mellanmål 1: 6 st oliver, 40 gram kvarg, 100 gram kvarg
Lunch: Foodbox - Greek Beef
Mellanmål 2: Det ser ni på bilden ovan, supernöjd med att ha lyckats göra en hel tallrik på bara 15 gram protein, 18 gram kolhydrater och 5 gram fett :)
Middag: Foodbox - Asian Chicken

Träning
60 minuter med PT på gymmet - Intervaller på löpbandet som uppvärmning, sedan squats, ryggövningar, benövningar och MASSOR med höga knän upp och ner för den sluttande gången. Phu!

Hoppas ni haft en härlig dag :)
Kram Linda

Foodbox challange: Dag 6/30 - Ett stolt ögonblick

Du anar inte hur öm jag var i kroppen (speciellt benen!) när jag vaknade igår morse! Jag bokstavligt talat släpade mig fram och funderade starkt på att ta en vilodag. Till slut bestämde jag mig för att köra 45 minuter styrka ändå. Jag ville ju trots allt se Million Dollar Listing NY och eftersom att det råder totalt tv-förbud med träning som enda undantag så fick det bli så. 

Enligt programmet så ska jag vara aktiv minst 60 minuter om dagen. Med det sagt tog jag beslutet att trotsa träningsvärken och komplettera med 15 minuters Cross Training. Sedan körde jag 15 till. 15 till och 15 till. När jag kände mig helt färdig plockade jag fram bilden av min målform i huvudet, slog på en motivationsvideo på Youtube och körde 30 till! Det längsta jag någonsin kört på en Cross Trainer innan är 60 minuter, nu körde jag hela 90 minuter och känner mig SÅ NÖJD!

Vad får dig att ta i och köra den där extra biten trots att allt du egentligen vill är att lägga dig raklång på marken och vifta med flaggan?



Kost
Frukost: Havregrynsgröt med mjölk, toppad med pumpakärnor och jordgubbsskivor. 1 st superknäcke med skagenröra, gurka och tomat. 1 st passionsfrukt. Ett glas Berocca Performance. 40 gram rökt kalkon. (Den här frukosten är verkligen en favorit, så den kommer ni få se mer av)
Mellanmål 1:5 st minimorötter, 40 gram kvarg, 3 skivor kokt skinka
Lunch: Foodbox - Boeuf Bourguignon, en burk Nocco  citrus/fläder 
Mellanmål 2: 110 gram mango, 6 st oliver, 60 gram rökt kalkon
Middag: Foodbox - Hot chicken curry

Träning
Styrketräning - 45 minuter (jag vet inte vad allt heter, haha! Men bland annat squats och diverse övningar med hantlar)
Cross Trainer: 90 stolta minuter


Foodbox challange: Dag 5/30 - Kost och träning

Heeej,
Hur har ni firat nationaldagen idag?
Själv var vi på kalas hos Mathias gudbarn, eller fadderbarn som det heter nu för tiden. Det kändes lite konstigt att ta med sig mat dit när dom bjöd på allt möjligt och visst suktade jag aningen när alla satt och åt glass i strålande solsken medan jag själv fick äta en Foodbox , men så är det och det får fungera ändå.

Såhär såg kosten och träningen ut igår :)

Kost
Frukost: 1/4 portion havregrynsgröt (med mjölk) toppad med pumpakärnor och jordgubbsskivor, 1 st passionsfrukt, 1 st superknäcke med skagenröra, gurka och körsbärstomat, kalkon, ett glas Berocca Performance.
Mellanmål 1: Lättkvarg, 1 st oliv, vattenmelon, 1/4 burk makrillfilé i tomatsås (udda blandning, men jag behövde någonting snabbt. Haha)
Lunch: Foodbox - Beef Burger
Mellanmål 2: 6 st oliver, minimorötter, röd paprika, gurka, lättkvarg
Middag: Foodbox - Asian Chicken

Träning
Power walk - 60 minuter

                               
                                                                              
                                                                                          
När man ska börja dricka 3 liter vatten om dagen så är det trevligt med variation :)

Foodbox challange: Dag 4/30 - Sjukt pinsamt!

Man skulle kunna säga att jag har kvalitetstestat mina tights idag. 

Den här dagen har varit intensiv från morgon till kväll. Upp, klura ut vad jag skulle ha till frukost och väga allt så att det blev rätt, slänga i mig frukosten, upp på cross trainern och köra så att svetten sprutade, in i duschen. Då jag tränade under tiden jag skulle ha ätit mitt första mellanmål så det missade jag, in med lunchen i micron, räkna ut och väga eftermiddagsmellanmålet och se till att det är sådant som jag enkelt kan ta på språng, förbereda barnens nödvändigheter inför dagens utflykt och in i bilen med allt. Hämta upp mormor för att fira hennes 70-års dag, iväg till djurparken, hem, träna igen, äta middag, uppdatera bloggen, sova. Plus en hel del ammande emellanåt såklart.



En bild säger mer än 1000 ord sägs det, vad säger den här bilden dig?
Låt mig utveckla dagens utan tvekan pinsammaste ögonblick i ord. När vi kom hem från djurparken kände jag att jag ville komplettera med lite extra träning, så jag bestämde mig för att ta en joggingtur. Det går ändå rätt snabbt och smidigt, även om jag personligen inte är smidigheten själv - än.

Trots ett makalöst fint väder så var jag helt ensam längst gatorna. Först när jag kommit lite mer än halvvägs så dyker det upp en bil, och hör och häpna men det kommer även ett par gåendes mot mig cirka 10 meter bort. "Undrar om hon i bilen tittar på mig när jag springer?", tänkte jag. Oftast sneglar i alla fall jag åt hurtigbullarna som är ute och springer, samtidigt som jag imponeras över att dom tagit sig ut oavsett väder. Jag mötte hennes blick. "Bäst att sträcka på sig, så att det ser ut som att jag har koll på läget". Jag hinner precis avsluta tanken när jag känner att någonting tar emot på högerskon, jag svävar framåt i det som kallas ett klassiskt svanhopp och studsar likt en boll rakt ner i asfalten. På vägen ner mot marken minns jag att jag tänkte "Näääeee! Åh herregud, ja nu såg hon mig garanterat!"Jag hann knappt smaka på asfalten innan jag var uppe på benen igen och fortsatte jogga som om ingenting hänt. Paret var nu mindre än 5 meter ifrån mig och jag höll på att sjunka genom marken. "Den bjuder jag på!", sa jag skrattandes och skuttade fort som attan förbi dom. Hahaha, kan du se det framför dig? Önskar att jag haft det på film!

Vilken slutsats kan vi dra av det här då? Trots uppskrapade händer och ett uppskrapat knä så höll tightsen. Bra kvalitet, ska nog ta och införskaffa mig ett par till faktiskt :)

Kost
Frukost: Ett glas Berocca Performance, havregrynsgröt med mjölk och pumpakärnor, rökt kalkon och skinka för att få upp proteinet.
Mellanmål 1: 
Lunch: Foodbox: French Boeuf
Mellanmål 2: Ost, skinka, kalkon, vattenmelon, Nocco BCAA
Middag: Foodbox: Red Hot Chicken

Träning
Cross trainer - 30 minuter
Jogging - 37 minuter (efter min insats ska varje minut in)
Promenad - 60 minuter

Var rädda om er och lyft fötterna när ni springer ;)

Kram Linda

Foodbox Challange: Dag 3/30 - En tuff start

När jag vaknade i morse kände jag mig som en överkörd grävling. Nu börjar jag inse hur viktigt det är att alltid ha balans mellan kost, träning, sömn och vätska.

Det blev sent i säng igår, igen. Vid midnatt flyttade jag över Victor till hans säng, kl.01:30 vaknade han hungrig och somnade som vanligt om vid tutten när han ammat klart. Han vaknar oftast när jag försöker flytta över honom på natten och eftersom att jag själv var sjukt trött så fick han ligga kvar. Jag vaknade några gånger under natten, både av ryggont (måste alltid ligga på sidan när V sover jämte, det känns i ryggen) och av att Victor sparkat av oss påslakanet.

Kl.05:30 vaknar han och tycker att jag ska upp, vi var inte helt överens där då jag gärna stannat kvar och sett till att få dom där 8 timmarnas välbehövlig skönhetssömn. När jag ställer mig upp känner jag på en gång hur hela rummet snurrar, jag är skakig i kroppen och lätt illamående. Detta kombinerat med en öm rygg och en stel nacke. Om det berodde på för lite sömn, vätskebrist eller något annat vet jag inte men jag kände att det var bäst att få i mig någonting snabbt. Magen kurrade och jag hade kunnat äta vad som helst, i mängder. Det borde ändå vara ett gott tecken på att kroppen redan börjat kicka igång förbränningen, eller vad tror ni? Till frukost enligt kostschemat så ska jag börja dagen med 19 gram protein, 23 gram kolhydrater och 9 gram fett. Jag försökte hitta många saker som innehöll lite av allt för att få känslan av en så stadig frukost som möjligt, så att jag orkade med dagen.

När jag fått i mig frukosten kände jag mig lite bättre, men det tog 5 timmar innan jag var helt på banan igen. Jag beslutade för att ha en så balanserad dag som möjligt idag. Mycket vatten, lugn träning, väl genomtänkta mål och slutligen en god natts sömn på 8 timmar.



Kost
Frukost: Ett glas Berocca Boost Mango, 1 st superknäcke med kokt skinka, 1/2 superknäcke med skagenröra, jordgubbar med mjölk
Mellanmål 1: 2 1/2 Finn Crisp med kokta äggvitor och majonäs på, en skiva kokt skinka
Lunch: Foodbox: Mexican Chili
Mellanmål 2: 1 st Finn Crisp, 3 kokta äggvitor, gurka, paprika, oliver (den sistnämnda mixen var perfekt, ett knaprigt mellanmål jag kunde äta mycket av med gott samvete) 
Middag: Foodbox: Beef Burger

Träning
Power Walk - 65 minuter

Nu har klockan sprungit iväg igen, men som tur var så är det lördag i morgon och M har lovat att ta barnen så jag får sovmorgon.
Hoppas ni får en härlig helg!

Kram Linda